Minder vitaminen in de dagelijkse voeding

Vitamine informatie

Daling van vitaminen in groente en fruit

Er wordt vaak gezegd dat ons eten veel minder vitaminen en mineralen bevat dan vroeger. Maar is het ook echt waar dat ons eten tegenwoordig minder vitaminen en mineralen bevat of valt het allemaal wel mee? 

Belang van vitaminen in de voeding

Vitaminen en mineralen komen voor in allerlei soorten voedingsmiddelen. De één bevat meer dan de ander en het verschil in voedingsmiddelen en de hoeveelheid vitaminen is enorm. Toch worden mensen hun hele leven al aangeraden dagelijks voldoende groente en fruit te eten. Deze voedingsmiddelen staan vaak bekend als de vitaminebommen onder de dagelijkse voeding. En terecht. Groente en fruit bevat veel Vitamine C, B3, B5, B9, A, E, Kalium, Ijzer, Magnesium, Foliumzuur (Vitamine B11) en meer. Groente en fruit is daarom ook niet voor niks een belangrijk onderdeel van de schijf van vijf en de Nederlandse Gezondheidsraad raadt niet voor niks aan om elke dag 2 stuks fruit (ca 200g) en 250g groente te eten. Dit zijn belangrijke voedingsmiddelen die niet mogen ontbreken in de dagelijkse voeding van een gemiddelde volwassene. 

Onderzoek minder vitaminen in voedingsmiddelen

Volgens een onderzoek van het Zwitserse bedrijf Geigly, dat onderzoek deed tussen 1985 en 2002 naar het aantal vitaminen in voeding, is er een daling te zien in de hoeveelheid vitaminen en mineralen in groente en fruit. Volgens Geigly is de hoeveelheid Magnesium in wortels gedaald met 71% en de hoeveelheid Vitamine C in aardbeien met 87%. Een ander onderzoek, dat werd uitgevoerd van 1950 tot 1999 door Dr. Ronald Davies van de University of Texas, constateerde dat de hoeveelheid Vitamine B2 in groente en fruit met 38% is gedaald. 

Hoe ontstaat deze daling? 

Een belangrijke reden waarom de hoeveelheid vitaminen en mineralen (+ andere voedingsstoffen) daalt in onze voedingsmiddelen is dat groente en fruit tegenwoordig op een andere manier wordt geproduceerd dan vroeger. De landbouw is in de afgelopen jaren flink veranderd en dit komt niet altijd ten goede van het aantal voedingsstoffen in de eindproducten. De technologische verandering in de landbouw heeft hier een grote rol bij gespeeld. 

Daling vitaminen fruit en groente

Hoe toch genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen

 

Vers groente en fruit

Vers groente en fruit bevat aanzienlijk meer vitaminen en mineralen. Nog steeds minder dan vroeger maar wel meer dan verpakt en ingevroren fruit en groente. Dit heeft er mee te maken dat ingevroren groente en fruit vaak meer zijn uitgedroogd, wat weer niet ten goede komt voor bijvoorbeeld de Vitamine C gehalte. 

Meer groente en fruit eten

Omdat ons groente en fruit tegenwoordig minder voedingsstoffen bevatten is het belangrijker dan ooit om genoeg groente en fruit per dag binnen te krijgen. Te veel groenten en fruit kan niet zo snel kwaad en het is vaak nog lekker ook. 

Supplementen 

Mocht je echt denken dat je verschillende vitaminen of mineralen te kort komt, dan kan een voedingssupplement een goede aanvulling zijn. Ondanks dat deze supplementen de dagelijkse voeding niet geheel kunnen vervangen kan het in sommige gevallen raadzaam zijn vitaminen en mineralen aan te vullen door middel van een voedingssupplement

Niet goed geld terug
Veilig betalen
Klantenservice van 10 tot 10
You have successfully subscribed!